Latviešu
Latviešu
Latviešu

Kā produktu fotogrāfija samazina atgriešanu e-komercijā

2025. gada 24. jūn.

2025. gada 24. jūn.

Aleksandrs Karevs

Aleksandrs Karevs

5 min

5 min

Upcircle matu kopšana
Upcircle matu kopšana
Upcircle matu kopšana

Lielākajai daļai e-komercijas uzņēmumu preču atgriešana ir realitāte, ar ko nākas saskarties regulāri. No vienas puses, tas ir normāls tiešsaistes tirdzniecības blakusprodukts - cilvēki nevar pieskarties vai izmēģināt preci pirms iegādes. No otras puses, bieži vien atgriešana nemaz nav saistīta ar produkta kvalitāti vai funkcionalitāti, bet gan ar vizuālās gaidas, ko radījis attēls, un saņemto realitāti.

Un šeit spēlē iesaistās profesionālā produktu fotogrāfija. Tā ir daudz vairāk nekā tikai “skaistas bildes”. Tā ir spēcīgs instruments, kas palīdz veidot uzticību, precīzāk komunicēt vērtību un būtiski samazināt atgriešanas apjomu.

krēma tekstūra

Kāds ir preču atgriešanas apmērs un kāpēc tas notiek?

Saskaņā ar dažādiem pētījumiem, vidējais preču atgriešanas rādītājs e-komercijā svārstās no 20 līdz 30%. Dažās kategorijās, piemēram, apģērbos vai kosmētikā, tas var būt vēl augstāks – pat virs 40%. Iemesli ir dažādi: izmērs nepiemērots, prece bojāta, nepatīk krāsa… taču viens no biežākajiem – produkts izskatās savādāk, nekā bija attēlots.

Šis fakts atklāj vienu ļoti svarīgu lietu: attēlam ir jāspēj nodot realitāti. Klienta gaidas bieži balstās tikai uz attēliem un īsu aprakstu. Ja fotogrāfija sola vairāk, nekā produkts var sniegt, vilšanās ir neizbēgama un atgriešana gandrīz garantēta.

Profesionālas fotogrāfijas sniedz skaidrību un pārliecību

Profesionāli veidots attēls nav tikai estētiski pievilcīgs – tas ir arī informatīvs. Tas palīdz klientam saprast, kas īsti tiek piedāvāts. Piemēram, attēlā jābūt skaidri redzamam materiālam, faktūrai, tonim, formai un izmēram. Labi uzņemts foto nerada ilūziju – tas nodrošina vizuālo patiesību.

– Augstas kvalitātes produkta fotoattēla piemērs, kurā redzama ādas tekstūra un maka izmērs dzīvesstila vidē.

Tā vietā, lai radītu pārspīlētu reklāmas tēlu, profesionālais fotogrāfs parāda produktu tā, kāds tas ir realitātē, tikai vislabākajā gaismā. Šāda pieeja palīdz klientam pieņemt lēmumu, balstoties uz reālistisku priekšstatu, nevis uz maldinošu sajūtu.

Kvalitatīva gaisma un kompozīcija: mazās lietas, kas maina visu

Daudziem uzņēmumiem šķiet – pietiek nofotografēt produktu uz balta fona ar telefonu, un darbs padarīts. Taču patiesībā tas ir viens no galvenajiem iemesliem, kāpēc preces tiek atgrieztas. Nepareiza gaisma, traucējoši atspīdumi, neprecīzs krāsu balansa iestatījums – tas viss var izkropļot produkta vizuālo iespaidu.

Profesionāls produktu fotogrāfs strādā ar gaismu un kompozīciju tā, lai katrs materiāls – stikls, metāls, plastmasa vai audums – tiktu attēlots precīzi un estētiski. Tas nozīmē arī izvēlēties pareizu leņķi, lai parādītu produkta formu, mērogu un funkcionalitāti. Ja nepieciešams, fotogrāfs izmanto rekvizītus vai modelēšanas rokas, lai radītu kontekstu, kurā produkts tiek izmantots.

Stilīga kafijas maisiņa iepakojuma dizaina fotoattēls

Psiholoģija: cilvēki tic tam, ko redz

Produktu attēli ne tikai informē, tie arī rada sajūtas. Klienti, aplūkojot produktu attēlu, veido emocionālu saikni ar redzēto. Viņi iedomājas sevi lietojam šo preci, izjūt materiālu, iepakojumu, kvalitāti.

Ja produktu attēli ir profesionāli un atbilst zīmola identitātei, tie rada uzticamību. Savukārt, ja bildes ir haotiskas, tumšas vai vienkārši neglītas, klients zemapziņā uztver zīmolu kā zemas kvalitātes vai pat neuzticamu. Un pat tad, ja produkts ir labs – klienta pieredze jau sākusies negatīvi.

Dažādi attēlu veidi palīdz labāk komunicēt

Ne visiem produktiem pietiek ar vienu foto uz balta fona. Lai klients saprastu, ko tieši viņš pērk, ir vērtīgi izmantot vairākus vizuālos formātus:

Šāda kombinācija dod klientam pilnīgāku priekšstatu un būtiski mazina neziņu, kas bieži ir viens no galvenajiem iemesliem atgriešanai.

Ietekme uz vidi: mazāk loģistikas = mazāk CO₂

Preču atgriešana rada papildu iepakojumu, sūtījumus un CO₂ emisijas. Katrs atgrieztais produkts nozīmē atkārtotu ceļojumu, jaunu transportēšanu, vairāk kartona, plastmasas un resursu izšķērdēšanas.

Ja kvalitatīvi attēli spēj samazināt atgriešanu par 20–30%, tas ir arī solis ilgtspējas virzienā. Pat nelielas izmaiņas vizuālajā prezentācijā var pozitīvi ietekmēt uzņēmuma ekoloģisko pēdu.

WOWCONTLY pieeja: ne tikai fotogrāfija, bet domāšana kā tirgotājam

Aleksandrs Karevs un Alina Kareva - produktu fotografi no Rīgā

Mēs WOWCONTLY studijā esam pārliecināti: attēlam ir jāspēj pārdot, bet ne maldināt. Tieši tāpēc mēs:

  • Fokusējamies tikai uz produktu un komerciālo fotogrāfiju

  • Piedāvājam arī dzīvesstila attēlus un fotogrāfijas ar modeļiem

  • Izmantojam rekvizītus no savas kolekcijas, kas pielāgoti dažādiem zīmoliem

  • Strādājam ar skaidru izpratni par e-komerciju, konversiju un SEO

  • Palīdzam klientiem padarīt produktu attēlus informatīvus, pievilcīgus un pārdotspējīgus

Mūsu studija atrodas Rīgas centrā: Skolas ielā 22, un esam gatavi sadarboties gan ar Latvijas, gan ārvalstu zīmoliem.

Gatavs novērtēt savas esošās bildes?

Ja domā, ka daļa no tavām atgriešanām varētu būt vizuālās komunikācijas kļūdas dēļ – mēs varam palīdzēt. Piedāvājam bezmaksas attēlu auditu, kurā analizējam tavus esošos produktus un sniedzam ieteikumus, kā tos padarīt labākus.

Aizpildi šo formu un saņem atbildi 1–2 darba dienu laikā.